Som en fisk i vandet

I Danmark er der en god og lang tradition for, at vi skal kunne svømme. Landet er omgivet af vand, og de fleste af os nyder at være i nærheden af hav eller sø. Det giver derfor en god tryghed at vide, at ens børn kan svømme.

På mange ferier er der også ofte mulighed for at bade og børnene elsker det. På nogle feriedestinationer er der endda mulighed for at dykke eller snorkle, så her venter der nogle fantastiske oplevelser.

Lær at svømme fra barnsben

Lige fra nyfødt er der mulighed for babysvømning til stor glæde for mange. Herefter følger hold til alle aldersgrupper. I nogle svømmeklubber tilbydes der også hold til folk med vandskræk, hold til voksne der aldrig har lært at svømme og så videre.

Bliver man rigtig bidt af svømning, er der mulighed for at dygtiggøre sig på konkurrenceniveau, hvor man kommer til en masse stævner og lærer svømmereglerne at kende. Danmark har mange dygtige svømmere, der deltager ved OL og diverse mesterskaber.

I mange skoler tilbydes der også svømning som en del af undervisningen, hvilket også viser, at svømning har meget høj prioritet.

De fire svømmearter

Inden for svømning er der 4 stilarter:

De fleste af os kan svømme brystsvømning, som opfattes af mange som den nemmeste stilart. Den passer til alle aldre og kan svømmes med hovedet over vand. Den rigtige teknik kræver dog, at hovedet dykkes ved hvert armtag, men det er ikke nødvendigt.

Butterfly er den sværeste, da den både kræver teknik og styrke.

Crawl svømmes også af de fleste, men mange har svært ved crawl, da den er hårdere end bryst og samtidig kræver en særlig vejrtrækningsteknik, fordi hovedet skal under vand.
Her er rygcrawl nemmere at gå til, da det foregår på ryggen, så der er ikke de samme udfordringer i forhold til vejrtrækningen. Det eneste du skal være opmærksom på, når du svømmer rygcrawl er at stoppe, inden du rammer kanten.

Fantastisk motionsform

Svømning som motionsform er meget anerkendt, da det samtidig er en meget skånsom motionsform. Har du f.eks. dårlige knæ, ryg eller lignende, bliver svømning ofte anbefalet.
Mange gigtpatienter har også stor glæde af svømning. Gravide anbefales også at svømme helt frem til fødslen, da tyngden af barnet slet ikke mærkes i vand ligesom ved f.eks. gå- eller løbeture.

Ved svømning trænes alle muskelgrupper uden at blive overbelastet. Du oplever en stor bevægelsesfrihed ,og kommer til at føle dig som en fisk i vandet.