Sådan kommer du i form igen efter en længere pause

Har du holdt en længere pause fra at træne? Uanset om pausen skyldes for meget arbejde, ferie, flytning eller noget helt fjerde, så kan det være lidt af en udfordring at komme i gang med at træne igen. Heldigvis findes der masser af tips og gode råd til, hvordan du kommer godt fra start.

Bring fitnesscenteret hjem til dig

Når formen ikke er, hvad den har været, så kan det for nogle være angstprovokerende at skulle sætte sine fødder i et fitnesscenter igen. Heldigvis kan du bringe fitnesscenteret hjem til dig og komme i god form igen. Det eneste det kræver, det er godt med gulvplads, høj musik og nogle vægte – så er du i hvert fald godt dækket ind. Du kan også investere i en cardiomaskine, hvis du er klar på at gå all in, men den er naturligvis lidt dyrere.

Sæt dig nogle klare mål for træningen

Har du svært ved at se en mening med at træne igen efter en længerevarende pause? Så kan det være en god idé, hvis du sætter sig nogle helt klare mål for dig selv og din træning. Det vil hjælpe dig med at sikre en effektiv træning hver gang, hvad end du træner derhjemme eller i fitnesscenteret. Del også gerne dine mål med dine nærmeste, så de kan holde dig op på det og støtte dig bedst muligt.

Lyt til din krop

Selvom du var vant til at løbe 10 km, inden din træningspause, er det ikke ens betydende med, at du kan starte, hvor du slap. Din krop har brug for at restituere for at reparere sig selv efter en træning. Presser du dig selv for hårdt, risikerer du at få skader. I stedet bør du starte stille og roligt ud og i høj grad lytte til din krop.