Guide: 4 essentielle øvelser til din bentræning

Vil du gerne opbygge en stabil rutine til din bentræning, som for alvor kan skabe resultater? Så er du kommet til det helt rette sted! Herunder får du nemlig en guide med 4 essentielle øvelser til din bentræning. Læs med og få blandt andet inspiration til baglårs øvelser samt meget andet.

Leg curl

Træningsøvelsen leg curl er uden tvivl noget for dig, der ønsker at opbygge en solid muskelmasse i dine baglår. Leg curlen er en af de mest populære baglårs øvelser, fordi den er let at udføre og sagtens kan opbygges hen ad vejen. Når du skal lave øvelsen leg curl, kan du med fordel bruge en maskine, der er designet til udførelsen af lige netop denne øvelse. Du kan dog også vælge blot at bruge en almindelig træningsbænk og en håndvægt.

Benpres

Benpres er en ældgammel kending, som de fleste elsker at udføre. En af de primære grunde til dette er, at den er relativt simpel og let at udføre. Øvelsen benpres kræver dog, at du er tilmeldt et fitnesscenter, der har en benpresmaskine. Er du nybegynder, anbefales det, at du starter med den klassiske benpres, hvor du sidder lige ud for pladen, som du skal presse mod med benene. Med tiden kan du dog forsøge med andre variationer af den klassiske benpres.

Dødløft

Der findes mange forskellige varianter af træningsøvelsen dødløft. Fælles for dem alle er, at de træner alle dele af baglåret. Når du skal udføre et dødløft, skal du bruge en vægtstang. Her påsætter du den passende mængde vægt. Du placerer hænderne om vægtstangen, og så løfter du stangen fra jorden til cirka knæhøjde. Her er det vigtigt, at du ikke løfter med din ryg og arme, men i stedet med dine ben. Teknikken til dødløft kan for nogle være en smule kompliceret. Udfører du øvelsen ukorrekt, kan du ende med langvarige skader. Det er derfor vigtigt, at du altid prioriterer teknik over vægt, når du udfører dødløft!

Squat

Sidst, men ikke mindst på listen, er squat. Dette er endnu en gammel kending, der kan udføres på en række forskellige måder, alt efter hvilke muskelgrupper, man ønsker at aktivere og træne. Du kan vælge at udføre et squat blot med kropsvægt, men du kan også bruge vægt i form af eksempelvis en vægtstang, en håndvægt eller en kettlebell. Det er op til dig at vælge, hvilket form, du ønsker at udføre.